Bevezetés
Szerény véleményem szerint és tapasztalataim szerint a legnagyobb élményt tankolás terén a druida tank nyújtja. Meglátásom szerint a többihez képest egyszerű, mégis top. A következőkben le fogom írni konyhanyelven (aki matekozni akar úgyis EJ-n keres megváltást), hogy mik is a szempontok egy druida tanknál.
Talent
Feral
Tier 1:
Feral Swiftness: 4% dodge - kell. + 30% movement speed cicában - encountertől függően hasznos.
Furor: 10 rage maciba váltáskor, nem igazán hasznos, de a Predatory Strikes semmit nem ad, így ezt vagyunk kénytelenek kirakni.
Tier 2:
Infected Wounds: -20% attack speed debuff a targetünkre, kell.
Fury Swipes: 15% esély, hogy fehér damage-re proccoló ütést viszünk be. Passzív aggronövelésre jó, viszont ha nem vagy hitcapen nem ideális. Opcionális.
Primal Fury: crit esetén +5 rage, kell.
Feral Aggression: ez amolyan egyszerűbbé teszem a dotolást spell, gyors aggroépítéshez, kell.
Tier 3:
King of the Jungle: enrage időtartama alatt +15% damaget kapunk. Játékstílustól függően gyors aggroépítéshez jó. Opcionális.
Feral Charge: charge. Kell.
Stampede: charge után +haste. Felesleges.
Thick Hide: armor, védelem, kell.
Tier 4:
Leader of the Pack: 5% crit raidbuff. Akkor is érdemes kirakni, ha más kaszt adja, ugyanis a crit mellett ennek hatására a critjeinkkel ha minimális szinten is, de healeljük magunkat cicában és maciban.
Brutal Impact: ha szakító szerepkörre lehet számítani, akkor ki kell rakni - 10es raidben ajánlott. Opcionális.
Nurturing Instinct: az agility-nk alapján növelő a healelő spelljeinket, ergo a fent említett critekkel nagyobbakat healelsz magadba. Opcionális.
Tier 5:
Primal Madness: akkor elérhető, ha kiraktuk a King of the Junglet, de nem javaslom...összvissz némi extra rage.
Survival Instincts: túléló skill, kell.
Endless Carnage: 8 sec-el megnöveli a pulverize időtartamát, kell.
Natural Reaction: csökkenti a bekapott sebzést, dodge-ot növel, raget ad...kell.
Tier 6:
Blood in the Water: cicának való, nem kell.
Rend and Tear: a bleed debuffot viselő targetekre nagyobbat verünk. Aggronkat nagy mértékben növeli, kell.
Pulverize: 3 stack lacerate után +9% crit ha elnyomjuk, kell.
Tier 7:
Berserk: kell.
Restoration
Tier 1:
Heart of the Wild: +6% hp, kell.
Natural Shapeshifter: szükség van rá, hogy kirakjuk a következő tieren a mastert.
Tier 2:
Master Shapeshifter: +4% damage, aggro miatt kell.
Perseverance: bizonyos szituációkban nagy segítség lehet. Opcionális.
Glyph
Prime:
Berserk: 5 másodperccel hosszabb a berserkünk. Nem szorul magyarázatra, kell.
Mangle: a mangle legfőbb spell, ami minden targetre megy; kell.
Lacerate: +aggro. Kell.
Major:
Maul: a Maul plusz 1 targetet talál el feleakkora sebzéssel. CC-zős helyeken vigyázni kell vele, egyébként hasznos. Kell.
Frenzied Regeneration: ennek hatására a FR időtartama alatt nem konvertálódik a rage-ünk hp-ra, helyette 30%-kal nagyobb healeket kapunk. Ez több szempontból is hasznos, egy healer sokkal többet tud belénk nyomni ennyi idő alatt, mint amita FR adna alapból, illetve magunkba is nagyobbakat healelünk a critekkel. Kell.
Glyph of Rebirth: Ha rebirth-öt használunk, full hp-val kel életre csapattársunk.
Minor:
A minor glyphek érdembeni pluszt nem adnak karakterünknek, így mindenki azt használja ami jól esik. Raidre:
Unburdened Rebirth: ha elfelejtünk hozzávalót venni a rebirth-höz.
Challenging Roar: bizonyos addkezelős szituációkban jól jöhet.
Képességek (a teljesség igénye nélkül a fontosabbak)
Mangle: az első spell, amit talentből kapunk. Bleed debuffot tesz targetünkre egy percre, amit növeli dotjaink sebzését.
Vengeance: passzív talentes spell. Lényege, hogy amint sebzést kapunk be, az alapján plusz attack powert kapunk; 2 másodpercenként újraszámolódik (matek EJ-n).
Mastery: Savage Defense: a feral druid macira vonatkozó masteryjének lényege, hogy amikor critelünk egy nem periodikus támadással, 50% esélyünk van rá, hogy proccoljon egy absorb, aminek a mértéke a mastery ratingtől függ. Alapjáraton az attack power 35%-a a mérvadó.
Maul: filler támadás, nincs gcd-n.
Demoralizing Roar: 10%-kal csökkenti a környező mobok fizikai sebzését.
Growl: egytargetes taunt.
Swipe (swipe): aoe támadás, semmi extra.
Enrage: rage generáló spell.
Skull Bash: ha talentelve van, akkor 10sec cd-vel rendelkező szakító spell.
Faerie Fire: armorcsökkentő debuff, talentelve alapból 12%.
Challenging Roar: aoe taunt.
Bash: stunolja a targetet 4 secre.
Frenzied Regeneration: túlélő skill, +30% hp, illetve alapból rageből generál hp-t, glyphelve növeli a bekapott healt.
Lacerate: egy bleed damaget pakol fel a targetre, ami nagy aggrot csinál, illetve pulverize miatt kell is. 3-ra stackelhető.
Pulverize: lekapja a lacerate stackjeinket a targetről, és stackenként 3% critet kapunk 10 secre, ha talenteltünk rá, hosszabb időre.
Thrash: aoe bleed debuffot tesz, pozíciótól függetlenül 8 yardos körzetben.
Stampeding Roar: 10 yardon belül meggyorsítja 60%-kal a partynk futásának sebességét.
Barkskin: túlélő képesség alacsony cd-vel, fontos.
Berserk: a lacerate periodikus sebzése 50% eséllyel leszedi a cd-t a Mangle-ról, és ingyenessé teszi. Emellett a Mangle 3 targetet üt egyszerre.
Prioritások
Statok
Elsődleges:
Agility: kap belőle a maci critet (amire proccol a mastery, attack powert, illetve dodge-ot.
Strength: némi attack powert ad, hogy a plates tankoknak szánt cumókat is legyen "értelme" használni.
Intellect: semmi haszna.
Spirit: semmi haszna.
Másodlagos:
Crit rate: növeli az aggronkat, erre proccol a mastery, sok talent pont erre épül.
Hit rate: 4.1 óta szükségtelen építeni rá, nem missel a szakítás.
Expertise: érdemes kimaxolni, a druidnak mindig is ez volt a fő aggro forrása.
Haste: kuka.
Mastery: minden pontja növeli a crit-re proccoló damage reduction "pajzsunkat". Viszont nem olyan értékes, mint a plates tankoknál.
Gearépítéshez a stat prioritás:
Stam >= 26exp > Crit > 56exp > Mastery > Dodge > Hit > Haste.
A fentebbi stat prio arra megy ki, hogy ne legyenek aggro gondjaid az elején, alacsonyabb gearben vagy, pugban tankolsz, stb. Tehát általánosítva van, hogy mindenki által használható legyen.
Azonban ha rendszeresen, fix raidben tankolsz, az alábbit javaslom:
Stam > Dodge > Crit > Mastery > Exp > Hit > Haste.
Ez amiatt működőképes, mert minden bizonnyal az elején kapsz MD-t vagy ToT-t, és mire az lejár a Vengeance-ből belesebzel annyit a bossba, hogy ne húzzák le (+Berserk, stbstb - alább).
Képességek
Single targetre: érdemes growl-lal vagy feral charge-al húzni, majd rögtön faerie fire, mert így a faerie megkapja az aggro bónuszát, amit nem kap meg, ha azzal húzol. Ezután mangle-lel felteszed a bleed debuffot, majd felstackeled a laceratet 3ra. Ezután pulverize -> megkapod a 9% critet 19 másodpercre. Berserket csak akkor érdemes nyomni, mikor ez fent van. Ezután mangle és maul a filler.
FF-el húzás: Ha azzal húzol, akkor nem kapod meg a Feral Aggression által adott bonus aggrot.
Az FF által okozott átlagos sebzés: 1+AP*0.15 (ahol az AP az attack powered).
Az FF által okozott aggro: 3.0*(Sebzés + 774 + (48*FA)) (ahol FA a Feral Aggressionön lévő talentpontok száma).
Aoe targetre: mindegy mivel húzol :) pull után mangle, swipe, thrash. Ezután két lehetőséged van. Az egyik, hogy egyesével kezded rakni a bleed debuffot mindegyikre targetváltással, mangle-lel erőteljes swipeolás közepette. Ha nagy aggroval rendelkezik a dps, inkább ez az ajánlott. A másik, hogy az eredeti targeteden felstackeled a laceratet, pulverize, majd berserk, ezáltal 3 targetre rakod egyszerre a bleedet. Itt is kell váltogatni, csak harmadannyit. Ez akkor előnyös, ha pl hunter misdirel rád.
Teória
A macitank alapvetően egy hp tank, aki staminából és armorból él. A tankolásnak viszont sokféle aspektusa létezik, bossoktól, nehézségi szintektől, raid setuptól, játékstílustól függően. Alább a saját, illetve egy másik nézőpontot taglalok:
- Nem építünk avoidance-re, helyette damage-re. Gearépítésnél választhatunk plates tankoknak kitalált avoidos str-es ékszereket, vagy agit tartalmazóakat. Agisakat kell választanunk, crit/mastery vagy crit/expertise a legjobb döntések. Célunk, nem az, hogy minél magasabb legyen a mastery, hanem az, hogy minél gyakrabban proccoljon, ezáltal folyamatosan védve minket. Ezért élvez elsőbbséget a crit szinte mindennel szemben. A staminára való építés egyetlen opciója gear szempontjából a trinketeknél tűnik elő, ugyanis vannak a játékban trinketek, amik konstans statként agilityt adnak, és critet proccolnak. Ha úgy gondolod elegendő hp-t gyúrtál már össze, érdemes beszerezni egy ilyet, bizonyos szituációkban nagyon hasznos.
- A másik népszerű vonal az avoidance-re való építkezés. Ha ezt az utat kívánjuk követni, akkor se válasszunk plates tankoknak való ékszereket. Gearépítés szempontjából ez a verzió úgy néz ki, hogy minden agis itemen a legkevésbé hasznos statot dodge-ra reforgoljuk (haste, hit, crit, mastery ilyen sorrendben). Ebben az esetben is fontos, hogy minél gyakrabban proccoljon a masterynk. Így gyakrabban fogunk dodge-olni, ami azt eredményezi, hogy indirekt módon növekszik az esélyünk a mastery proccra, mert dodge után több időnk van critelni.
Gemek
Meta: Austere Shadowspirit Diamond vagy Powerful Shadowspirit Diamond. Személy szerint a másodikat használom, a gemkövetelménye miatt.
Kék: Solid Ocean Sapphire.
Piros: Guardian's Demonseye vagy Shifting Demonseye.
Sárga: Regal Dream Emerald.
Meg kell jegyezni, hogy eltérni a 60 staminás gemeléstől csak akkor érdemes, ha a socket bonus +20 vagy +30 : stamina, agility, dodge, vagy expertise. Ennek esetén is csak akkor, ha az egyik kitöltendő socket kék. Egyébként túl nagy veszteség.
Enchantok
Head: Arcanum of the Earthen Ring vagy
http://www.wowhead.com/item=68766
Shoulder: Greater Inscription of Unbreakable Quartz
Chest: 75 stamina
Wrist: 50 expertise vagy
50 dodge vagy
40 stamina
Hands: 50 expertise vagy
http://www.wowhead.com/spell=74255
Waist: Ebonsteel Belt Buckle
Legs: Charscale Leg Armor
Boots: Earthen Vitality vagy
http://www.wowhead.com/spell=74238 vagy
http://www.wowhead.com/spell=74213
Weapon: 130 Agility
Természetesen a professionök által adott enchantok behelyettesítendők a megfelelő helyre.